Vinyl og digitalisering

Vinyl og digitalisering


Musikindustrien er, ligesom så mange andre brancher, altid i udvikling. Både måden hvorpå man producerer, sælger, hører og spiller musikken er i høj grad digitaliseret, og præget af den fremtrædende nutidige trend, som er de sociale medier. Musikken kan høres på medier som spotify, hvor man opretter sig som bruger, og bliver overrumplet med konstante reklamer mellem eller midt i sangene, og derefter kan dele sine spillelister og yndlingssange med sine venner og veninder på de sociale medier. Digitaliseringen har i høj grad ruineret cd-branchen og tilmed også dvd-branchen. Ingen går i sterio studio og blockbuster mere, men downloader og køber der imod tingene online. Det har nemt og smart, men det har fjernet charmen i at lave en investering i at samle på musikken. Det er en skam – men det har også gjort at trenden med vinylplader er dét mere speciel, og i høj grad giver musikken en helt anden lyd til sig. Nye unge bands og kunstnere udgiver igen deres musik på vinylplader frem for cd’er.